Aktualności

Asertywność w pracy

clock Wrzesień 30, 2016

Asertywność to cecha niezwykle przydatna w życiu codziennym oraz w pracy. Jeśli już któryś raz z kolei zostałeś po godzinach w pracy, tylko dlatego, bo koleżanka z działu bardzo prosiła, bo musiała odebrać dziecko ze szkoły, wówczas oznacza to, że brak ci tej umiejętności.

Asertywność nie jest cechą wrodzoną. Można się jej nauczyć. Jednym przychodzi to łatwiej, innym – trudniej. Większości ludzi asertywność kojarzy się z ciągłym mówieniem „nie”. Często boimy się, że będąc asertywni, ludzie zaczną nas postrzegać jako niemiłych czy niegrzecznych. Podczas, gdy asertywność powinna być kojarzona jako umiejętność wyrażania własnych emocji, potrzeb i własnego zdania przy równoczesnym szanowania zdania i postaw innych.

Bycie asertywnym w pracy oznacza, że szanujesz siebie, swoje poglądy i uważasz swój czas za cenny. Cecha ta przejawia się również w tym, że np. jesteś w stanie swobodnie wyrazić swoje zdanie na dany temat, bronisz swoich praw i uznajesz prawa innych, potrafisz mówić „nie” w sposób uprzejmy, lecz stanowczy.

Asertywność to cecha, którą można wytrenować. Jest na to kilka sposobów. Jednym z najskuteczniejszych (a zarazem najtrudniejszym do nauczenia się) sposobów na wyćwiczenie w sobie tej cechy jest stosowanie tzw. techniki zdartej płyty. Polega ona na ciągłym odmawianiu rozmówcy, jednak bez podawania przyczyny:

Rozmówca A – Czy mogłabyś dokończyć za mnie ten projekt?

Rozmówca B – Nie, niestety nie mogę.

Rozmówca A – Dlaczego nie?

Rozmówca B – Przykro mi, nie jest to możliwe.

Rozmówca A – Dlaczego nie chcesz mi pomóc? Ja bym to zrobił!

Rozmówca B – Niestety, nie mogę.

Rozmówca A – Trudno. Jakoś sobie poradzę.

Stosując tą technikę ciągle powtarzamy to, co powiedzieliśmy na początku. Nie tłumaczymy się dlaczego nie możemy czegoś zrobić. Rozmówca powinien szybko zauważyć, że nic nie wskóra i odpuścić.

Bycie asertywnym to również opanowanie i spokój. Jeśli twój przełożony podnosi na ciebie głos, czy wprowadza w wasze relacje nerwową atmosferę, grunt, to sprawić, by ci się nie udzieliła. Nie wolno dać się sprowokować. Należy zachować stoicki spokój i spokojnie przedstawić swoje racje lub podjąć polemikę.

Asertywność to także odwaga do tego, by przyznać się to popełnionego błędu. Zamiast kręcić i udzielać wymijających odpowiedzi, warto „uderzyć się w pierś” i zaproponować rozwiązanie problemu.

Warto wyćwiczyć w sobie tę cechę, ponieważ dzięki niej nie pozwolisz na to, by ktoś tobą manipulował. Bycie asertywnym oznacza bycie pewnym siebie i stanowczym, a także pozwala na swobodne wyrażanie własnych opinii. Asertywny pracownik, to pracownik, który zna swoją wartość i z łatwością pokonuje stawiane przed nim przeszkody.

Źródła:

https://kariera.pracuj.pl/porady/jak-powiedziec-nie-czyli-5-sposobow-na-asertywnosc-w-pracy/